Kikészíti a kocsmatulajdonosokat a Premier League új szereplője

Az Amazon a sport világát is kinézte magánakFotó: LIONEL BONAVENTURE/AFP

A világ dolgai nem szűnő kölcsönhatásban vannak egymással, s valamennyinek az állapota hordozza mindazok állapotának a nyomait, amelyekkel hatottak egymásra...” (Carlo Rovelli: Hét rövid fizikalecke)

A világ nem pusztán folyamatosan változik, de minden mindenre hatással van benne. A gazdasági-technológia fejlődés hat az azt körülvevő társadalomra, és mindez fordítva is igaz. Az önmagát 1992 óta Premier Leauge-nek nevező angol első osztályú bajnokság is eme elv mentén működik, ennek megfelelően pedig elmúlt huszonhat éve alatt mind belső mechanizmusában, mind külső megjelenésében nagyot változott. Önálló márka lett - sokak szerint a legjobb ebből a fajtából.

Az elért eredmény egyik értékmérője, hogy 

az angol élvonal közvetítési jogdíjaiért időről-időre többet és többet képes fizetni a BT és a Sky Sport. 

A médiavállalatok a 2019-2022-es, soron következő hároméves periódus közvetítési jogaiért cserébe 5,1 milliárd fontot tettek le a Premier League-et irányítók asztalára. A korábbi évekhez képest ez nem számít szintlépésnek, az viszont igen, hogy most első ízben az Amazon is „beszállt a buliba”.

Ahogyan az korábban blogunk egyik Facebook-bejegyzésben is szerepelt:

„2019-ben húsz találkozót már legális internetes streaming segítségével is követhetnek a nézők – akár Magyarországon is. Ez praktikusan két teljes bajnoki fordulót jelent majd, egy hétközit, és egy munkaszüneti napon rendezendőt. Volumenét tekintve ez egyelőre eltörpül a Sky (128 meccs) és a BT (52 meccs) csomagja mellett, de mindenképp jelzésértékű: a hagyományos sportközvetítéseknek pillanatokon belül riválisai lesznek az internetes szolgáltatók.”

A technológiai óriás - amely az elmúlt időszakban óriási összegeket különített el tartalomfejlesztésre és -vásárlásra - egyrészt azért tenyerelt bele a sportbizniszbe, hogy megtörje a Netflix uralmát, másrészt pedig azért, hogy tovább bővítse az amúgy sem szerény Prime portfólióját.
(A tisztánlátás végett: a világ egyik legnagyobb online áruházán a Prime egy olyan prémiumszolgáltatás, amely megszabott havi díj ellenében kétnapos ingyenes házhoz szállítást biztosít előfizetői számára, de akár videostreaming-szolgáltatás is igénybe vehető rajta keresztül.)

S, hogy mit jelent az Amazon belépése a Premier League piacára? 

Röviden:

  • A PL-klubok közösségi csatornái (Facebook, Twitter, Youtube) már hosszú ideje biztosítanak különleges, színfalak mögötti tartalmakat követőik számára, mégis: a gyártás, és előállítás minőségében elmaradásban vannak olyan szolgáltatókkal szemben, mint az Amazon vagy épp a Netflix. Nem véletlenül, utóbbi szereplők ugyanis kifejezetten erre specializálódtak. Értsd: az egyik fél tanul a másiktól, hogyan lehet jobban csinálni.
  • „Az Amazon megjelenése a Sky Sportsot és a BT-t plusz anyagi tőke bevonására, ezzel együtt további innovációra készteti. – Öt-tíz év múlva ugyanis a tartalomfogyasztás már abszolút az online világra, a mobiltelefonokra, tabletekre, azaz a bárhol elérhető tartalomra koncentrál majd” – eme jelenségre még korábban hívta fel a Magyar Nemzet figyelmét Rippel-Szabó Péter sportjogász.

Az Amazon a City-vel kezdett neki a térhódításnak Angliában - nem véletlenülFotó: PAUL ELLIS/AFP

Az Amazon azzal köszönt be a liga kedvelőinek,  hogy „All or nothing” címmel nyolcrészes, a színfalak mögött játszódó dokumentumfilmet készített a Manchester City 2017/2018-as idényéről. (Ez az a film, amiről José Mourinho, a Manchester United edzője a következőket mondta, „ha egy top klub vagy, top játékosokat vehetsz ugyan magadnak, de presztízst nem.”) Az alkotás főleg azért különleges, mert beengedi a nézőt az öltöző privát szférájába, egyes játékosok magánéletébe. Azok számára is szórakozást kínál, akik alapvetően nem City-rajongók, hanem a futball mindennapi történéseire kíváncsiak.

Kis lépés itt, nagy lépés ott

„A labdarúgás mindig is a szórakoztatóipar része volt” 

– ezt Daniel Geey, a sportközvetítésekre specializálódott jogász mondta a CNN-nek. A szakembert állítja, az Amazon megjelenése afelé vezeti majd a klubokat, hogy minél inkább tv-stílusú produkciókat hozzanak létre. 

„Ha önmagában nem közvetítenek kizárólagos tartalmakat, legalább arra kell törekedniük, hogy érdekeset, fontosat állítsanak elő” – tette hozzá. Geey arról is beszélt, hogy a vállalat szándéka alapjaiban közös a csapatokéval, hiszen egy-egy klub is folyamatosan keresi a lehetőségeket, miként tudja bevételszerzés céljából növelni önmaga (márka)értékét.

A TV-s pénzek felfutásával párhuzamosan a meccsnapi bevételek ma már csak egy klub forgalmának 20-25%-át teszik ki AngliábanFotó: Phil Duncan/DPPI

S, ha már szórakoztatóipar: a BT Sport behozta a 4K, azaz ultra-magas felbontású képvilágot, a pazar, Dolby hangzásvilágot, sőt, a 360 fokos videók is megtalálhatók a repertoárban - hogy az applikáción végrehajtott innovációk már csak kedves ráadásként szolgáljanak. Egyszóval, a BT törekszik leginkább az újgenerációs fogyasztási szokások kielégítésére, de a folyamatnak ez inkább csak a kezdete, s a vége még csak nem is látszik.

Akad azonban további szegmens is: A tv-s közvetítési jogok felosztása után a hozzászólók egy része amiatt örvendezett, hogy a többszereplős jelenlét, a versenyhelyzet alacsonyabb árakat, egymás alá licitálást eredményez majd. Ezzel együtt ugyanakkor az is „benne van a pakliban”, hogy 

a tradicionális angol puboknak újra kell értelmezniük a kialakult helyzetet.

Egy, a Wirednek nyilatkozó, korábban több helyen csaposként dolgozó Cliff arról panaszkodott, hogy főleg vidéken nem megfelelő az internetkapcsolat, így ezek a helyek lesznek a vesztesei az ún. streamek fokozatos terjedésének. 

„A szurkolók nem lesznek boldogok, amikor az élő meccsközvetítés alkalmával nem tudják, hogy egy tizenhatoson belüli szituációt követően kapott-e büntetőt a kedvenc csapatuk vagy sem, mert épp egy homokóra forog a képernyőn. Nem lesz megfelelő, elérhető stream számukra, csak akkor, ha hajlandóak és képesek fizetni a magasabb sávszélességért.”

„Komolyan lefejelem az asztalt, ha nem látom a meccset.” - idézet egy ismeretlen angol szurkolótól.Fotó: LEON NEAL/AFP

A hétköznapi problémát felvető Cliff-fel egyébként a CCS Insight elemzője, Paolo Pescatore egyetértett, egyúttal továbbgondolva a dolgot hozzátette: Angliában még mindig alacsony a széles sávú penetráció, ezzel párhuzamosan megjelenik a fogyasztói oldalon az igény a minőségibb és gyorsabb kapcsolat kialakítására. Mindez rövidtávon szurkolói oldalon kellemetlenül és bosszantólag fog hatni, hosszú távon azonban az Amazon jelenléte a Premier Leauge duopóliumára* már pozitív hatással lehet.

Maradva a hosszú távú koncepciónál: az Ovum elemzője, Ed Barton arra mutatott rá, hogy a vállalat már a következő három éves aukcióra készül, addig pedig azon kísérletezik, hogy megtalálja a sportjogok bevételének leghatékonyabb módjait. Az adatgyűjtés a digitális közönségből a későbbi célzott reklám érdekében csak az egyik terület, amellyel próbálkoznak. További, kutatásra, fejlesztésre szoruló terület például, hogyan lehet az élő közvetítéseknél, az egy adott pillanatban megjelenő hatalmas közönséget minél hatékonyabban elérni a reklámozóknak.

A tény, hogy az Amazon megjelent a Premier League piacán, apró kis lépés magának a cégnek, ám hatalmas változást hozhat a szigetországi futball élő tv-közvetítéseinek világában.

*: egy adott termék keresletét két nagyvállalat elégíti ki

Népszerű
Uralkodj magadon!
A Britannia kommentszabályzata: Csak témába vágó kommenteket várunk! A politikai tartalmú, személyeskedő és trollkodó, illetve a témához nem kapcsolódó hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül töröljük! A többszörös szabályszegőket bannoljuk a kommentmezőből!